lördag 9 februari 2008

Blommigt, blommigt, blommigt

Nu har jag äntligen haft möjlighet att sy färdigt setet jag pratade om här. Det blommiga tyget är ett traderafyndat 70-talstyg i bäckebölja. Det turkosa har jag hittat på stuvavdelningen på Ohlssons.
Byxorna minns jag inte varifrån jag tog mönstret, men tightsen och tröjan är Meedom&Meedom Form 1. Till tröjan gjorde jag ärmarna lite vidare än mönstret, så jag kunde rynka ihop dem lite. Tightsen är samma som här. Klänningen har jag tagit vidden och halsringningen från BabyCool, men förlängt den rejält. Enligt boken är det stl 80, men jag tycker mer det är en stl 92! En 1-åring hade väl drunknat i den vidden. Klänningen är helfodrad med den turkosa trikån, så det går att kombinera den även ut-och-in med resten. Jag klippte blomtyget med infodring och sen klippte jag det turkosa tyget vid mitt bak, så att när man har den turkosa sidan utåt, får man en "blomrand" mitt bak. Det gjorde jag dels för att det inte skulle bli så platt med bara turkost, men också för att tryckknapparna sitter bättre i vävt tyg än i trikå. Liksom här placerade jag tryckknapparna i grupper om två, men med tydligare grupper den här gången. Bilden är väl inte den bästa, men jag tycker det blir riktigt snyggt.
Här kommer två live-bilder:
Applikationen kunde kanske suttit lite högre upp, men tanken var också att det skulle vara lite stort nu och gärna passa så länge som över sommaren och en bit in på hösten, så det kommer se bättre ut efterhand som Loppan växer.
Det syns inte jättetydligt på bilden men halsringningen är verkligen jättestor, så jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara stl 80... Klänningen är ganska stor och lång, men det blir bra till sommaren.
Tanken är också att så småningom ska klänningen gå att använda som tunika. Modellen passar ju även "rump-lång".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket trevligt set! Bekvämt att ha en tygaffär på nära håll, själv måste jag åka många mil om jag vill till en tygaffär./marols

Anonym sa...

Hej Hello! Kul att läsa din blogg.Du har verkligen varit flitig. Fina kläder har det blivit också till dina tre guldklimpar. Vi hörs! mor

Anonym sa...

Vad fina kläderna var live! Ursöt liten tjej.

BONGI sa...

Åh så fint!! Hel ljuvligt gulliga kläder med vårkänsla - härliga!!

Jes sa...

vilket underbart set, tygt är ju så härligt!!! Och modellen är jättefin i sina nya kläder .)

á Yeliqa sa...

Åh vilka härliga vårkläder. Så praktiskt att man kan variera sig så mycket med dessa kläder. Gillar färgerna jättemycket

Ceci sa...

Wow vilket snyggt set! Det gröna tyger är ju helt underbart... Hittade precis hit från Katarinas Kreativa Sida och hit kommer jag helt klart komma igen!